Nikolinas

Recension - Skönheten och Odjuret på IMAX
Alltså filmen igår, WOW säger jag bara och redan nu kan jag säga att den är en av de bästa filmerna jag kommer att ha sett detta år, i just know!.

För er som kanske inte har hängt med här varje dag, kan jag uppdatera er kort om att jag igår var och såg Skönheten och odjuret på IMAX, och med tanke på att den precis har börjat visas och många av er förmodligen funderar på om ni ska se den på bio eller inte, så tänkte jag ge en liten recension av den här nedanför↓.

Okej, först och främst, om ni inte tidigare har sett någon film på IMAX är det dags att göra det nu. 3D i all ära, men IMAX tillför det där lilla extra som gör att det känns som att man är med i filmen, ja hela filmen blir ännu mer verklig och man verkligen slukas in i filmen på ett helt annat sätt än tidigare. Så pass att när jag gick ut ur biografen igår efter filmens slut, kändes det verkligen som att jag hade varit med i själva filmen, lite som att jag var en av åskådarna till denna fantastiska story i byn och på slottet. Ja det ger en helt ny innebörd till "att leva sig in i storyn" haha.

Men tillbaka till filmen nu. Jag tror att de flesta av er någon gång under er livstid har stött på storyn om Skönheten och Odjuret, så därför känns det lite onödigt att briefa er om vad den handlar om. Så jag hoppar istället till filmen i dess helhet.

I överlag hade de verkligen inte sparat in på krutet vid inspelningarna av filmen, då allt ifrån rekvisitan, kostymerna, specialeffekterna och karaktärerna var det bästa av det bästa!. Trots detta kändes den som en verklig version av den tecknade filmen, vilket var helt underbar om ni frågar mig. För tyvärr är det så att i många fall när de gör remakes av gamla Disneyfilmer lägger de till så mycket specialeffeker etc, att själva storyn tappas bort, vilket gör att filmen knappt kan liknas vid originalet längre. Något man inte vill se om man är uppväxt med originalet. Men som sagt, så var verkligen inte denna film!.

En sak som lätt kan förstöra en film för mig, är när skådespelarna inte riktigt övertygar som sin karaktär. Med andra ord, att de inte har anammat sin karaktär ordentligt och istället känns just som en skådespelare som spelar en roll, istället för att övertyga oss åskådare om att de ÄR den personen. Detta var något som jag tycker var allra bästa med just denna film, att alla skådespelarna kändes helt perfekta för just sin karaktär. Äktheten steg till den grad att det kändes som att man tittade på en dokumentär med de människor som upplevt denna romantiska historia, vilket i sin tur gjorde att hela filmen kändes mer verklig.

På bilden ovanför ser ni en sekvens från början av filmen där Gaston försöker charma Belle (självklart utan någon vidare framgång) och han som spelade just Gaston gjorde ett otroligt bra jobb. Jag tycker att han verkligen hade lyckas återskapa Gaston precis som han var i den teckande filmen, lika arrogant, egenkär och hjärtlös, fast fortfarande med en glimt i ögat vilket gör att man ändå någonstans vill tycka om honom trots att han är ett riktigt praktarsel. Detta gäller resten av skådespelarna i överlag, exempelvis som i Lumiéres fall är det inte det lättaste att övertyga som en ljusstake, men det gjorde han galant!.

Sedan är ju inte en Disneyfilm en just Disneyfilm om den inte innehåller sång, och detta var en sak som jag trodde skulle vara lite av det sämre laget. Även om Emma Watson är en riktigt bra skådespelerska så trodde jag inte att hon skulle ha samma röstkapacitet som originalrösten i Skönheten och Odjuret. Men där blev jag positivt överraskad!. Musiken var SÅ HIMLA BRA att jag faktiskt inte finner ord och jag har lyssnat på soundtracket nonstop ända sedan jag kom hem igårkväll. Ja lyssna helt enkelt på det så kommer ni förstå vad jag menar :-D.

Ja, allt som allt var detta en otroligt bra film, och som jag skrev i början så är jag redan nu övertygad om att jag har sett en av detta årets bästa filmer. Så har ni möjligheten att se den på bio, gör det, oavsett om det är vanlig bio, 3D eller IMAX. Men för er som vill ha det lilla extra och leva in i filmens handling som aldrig förr, rekommenderar jag verkligen IMAX. Det är tyvärr lite dyrare, men jag lovar att den är värd varenda krona!. Ni kommer att tacka mig i efterhand ;-).

Så för att summera alltihop, gå och se den, ni kommer definitivt inte att bli besvikna!.

Emelie Karlsson

Haha är så avis på alla som faktiskt tyckte om den... Tyckte den var helt och hållet katastrofal! Att Disney inte ens har försökt med denna. Tyckte det enda bra med filmen var Dan Stevens Beast och den nya låten Evermore som nu är det enda som spelas här hemma!

mammatillmirakel.blogg.se

Den var så underbart bra tyckte jag! <3 Tack för en bra recension!

Svar: Vad härligt!, och tack så mycket :D