Nikolinas

Hur man behåller motivationen till träningen - 5 tips
Då jag skrev i förra inlägget (som ni kan läsa här) lite kort om att jag även denna måndag hann med morgonträningen, tänkte jag spinna vidare lite på det ämnet i det här inlägget. För i dag, och även den senaste tiden, har det varit sjukt trendigt att träna, oavsett om det är gym, yoga, dans, gymnastik etc., så ska du göra någon typ av aktivitet för att må som bäst. Ett hälsosamt leverne är mer hett än någonsin just nu och jag älskar det!. Men då kommer vi till dilemmat, för i början av träningsperioden är allt frid och fröjd, man gillar att röra på sig, motivationen är på topp och ingenting kunde kännas bättre. Men, och ja nu kommer vi till det stora men:et, några månader in i träningen så börjar motivationen svacka, allting känns inte lika kul längre, och man börjar seriöst fundera på om träning ens är något för en eller om man borde lägga sin tid på något annat istället. Tyvärr väljer många i det här läget att ge upp och lägga av med träningen istället för att hitta krafterna för att kämpa förbi svackan, och så ska det inte vara!.
 
Jag har själv tränat frekvent sedan jag var 5 år gammal, och självklart har man svackor i perioder, men istället för att kasta in handduken när det känns som tuffast, måste man hitta de sakerna som kan hjälpa en att lägga i en högre växel. Så här under tänkte jag tipsa er om de 5 sakerna som har hjälpt mig i peroider när jag har haft svackor, för alla har dem, men det gäller som sagt om att kämpa sig förbi dem. Vi är ju ändå bara människor. 
 
Så scrolla förbi bilden och läs igenom tipsen, jag hoppas att de hjälper någon av er i alla fall ;-).
 
 
 
1. Gå inte in för hårt - Många gånger när någon har hittat en sport eller ett gym de vill prova på, så går de all in på en gång och kör 6 gånger i veckan och köttar på som aldrig förr. Det är den största motivationsdödaren av dem alla, för det enda du gör är att köra helt slut på kroppen och det kan resultera i både sträckningar och mer permanenta skador. Så börja istället lite mjukt med 1-2 pass i veckan, och öka sedan träningsdagarna i takt med att kroppen vänjer sig, då håller du dig undan från skador, bibehåller glädjen för träningen samt motivationen!.
 
2. Fokusera inte bara på resultatet - Ja, ditt syfte är kanske en kombinering av att bli mer hälsosam och kanske tappa några kilon på köpet, då är det viktigt att inte titta dig blind på siffrorna. För att bibehålla motivationen, titta inte bara blint på siffrorna på vågen, för även om du tappar kilon kanske vågen visar högre siffror än tidigare och man tappar då både glädjen och motivationen. Detta som i sin tur gör att man lägger av eftersom man inte tycker sig se något resultat. Vilket är helt fel, för kom ihåg att muskler väger mer än fett och sålänge du tittar dig blind på siffrorna vågen visar, kommer du aldrig riktigt känna glädjen av träningen. Frågar ni mig så är glädjen hela grejen med träning, annars finns det ingen vits med att fortsätta!.
 
3. Ha fuskdag(ar) - Visst, leva hälsosamt i all ära, men ibland måste man ju få unna sig!. Så välj ut en dag i veckan som du har som "fuskdag", alltså en dag då du får äta allt det goda och onyttiga som du annars aldrig tillåter dig att göra. Ja, helt enkelt en dag då du unnar dig!. Detta har fungerat väldigt bra för mig då det blir som en belöning för mitt hårda arbete under veckan och det har i sin tur gjort att min motivation har ökat.
 
4. Sätt upp delmål - Denna punkt hör lite till både 1:an, 2:an och 3:an, men jag tycker ändå att den är såpass viktig att den får en egen punkt. Ja alla har ju sina olika mål med träningen, allt ifrån att bli starkare till att klara ett antagningsprov, men det är ju oftast en liten bit dit och vägen till toppen är sällan rak, utan mer slingrig. Så för att inte ge upp halvvägs till toppen, sätt upp delmål som du ska klara av på vägen dit. Det kan vara allt ifrån att klara av att springa några kilometer på x-antal minuter, till att lyfta en viss vikt ett antal gånger, du bestämmer!. Men se till att belöna dig själv när du har nått delmålet för att bibehålla motivationen.
 
5. Kom ihåg att ha kul! - Glädjen är det absolut viktigaste med träningen (som jag skrev i punkt 2) och hade jag inte känt glädje i det jag tränar så hade jag aldrig fortsatt. Visst, ibland blir det tungt och jobbigt och det känns mindre kul, men det är då du påminner dig om det roliga med just din träning och varför du fortsätter varje vecka. Om du några månader in i träningen fortfarande inte känner den glädjen, byt sport!. Det finns alla möjliga typer av träning och om gymnastik kanske inte riktigt passar dig, testa fotboll istället. Det finns en sport för alla och man måste våga prova sig fram för att hitta rätt.
 
Jag hoppas ni gillar tipsen och saknas någon punkt, lämna en kommentar.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress