Nikolinas

Ingefärsshot - recept
Det blev tillslut en tripp till affären, och tur det för jag hade nog aldrig förlåtit mig själv imorgon när jag inser att det inte finns någon kaffe till frukost... Haha är man vanemänniska så är man ;-). Så i och med att jag kom iväg till affären, inköptes även ingredienserna till ingefärsshoten som jag skrev om i förra inlägget, och precis som jag lovat kommer receptet här under. Perfekt om ni vill engergiboosta er morgon!.
 
 
Ingredienser för 1L.
♦ 200 g färsk ingefära
♦ 1 l vatten
♦ ½ dl honung
♦ 2 st citroner
♦ 1 st grovt hackad chilli (kan uteslutas om man inte vill ha det så starkt, OBS är bra för förbränningen)
 
 
Så här gör du:
♦ Riv ingefäran med skalet på och lägg den i vattnet. Värm upp (men aldrig över 60 grader) i 20 min. Koka ej då detta gör att delar av det nyttiga försvinner. Väljer du att ha chilli i, lägg ner den samtidigt som ingefäran.
♦ Sila av ingefäran och blanda i honungen medan det fortfarande är ljummet (ca 40 grader).
♦ Låt svalna och pressa sedan i citronerna. Sila och häll i en flaska.
♦ Förvara i kylskåpet och avnjut till frukosten (eller när helst du vill!). Den kan utan problem förvaras i kylen i en månad.
 
 
Den är riktigt god så jag tycker att ni alla borde testa den, för det är ju ändå vad vi har lördagarna till för, att hushålla lite hemma!. Att den dessutom bara tar 20 min att göra är helt perfekt!, och jag lovar att ni inte kommer bli sjuka igen om ni dricker en liten shot av den varje morgon framöver. 
 
Receptet hittade jag på expressens hemsida om någon undrar.
Marias Memoarer

Den dar shotten skulle nog gora susen just nu mot min forkylning..

Svar: Absolut!, jag var lite småförkyld igår och efter att ha druckit den några gånger så känner jag mig mycket bättre :D.
Nikolinas

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress