Nikolinas

Till alla hundägare - dags att börja ta ansvar!
 
Det känns som att fallen ökar, och jag har även märkt när jag har varit ute med råttis, att fler och fler människor inte kan kontrollera sina hundar. Flera gånger per månad läser jag om fall där ägaren har tappat kontrollen över sin hund/inte har hunnit med sin hund om den har varit okopplad och där hunden sen ifråga har allvarligt skadat eller dödat ett annat djur (och även barn i vissa fall). Detta gör mig så himla arg och ledsen!. Arg för att folk är ignoranta och inte tränar sin hund samt underskattar den för att den är liten och "aldrig skulle skada någon för den är ju så liten och söt", och ledsen för att tänk om det var min egna hund som råkade ut för detta, han är såpass liten att om en större hund attackerar honom är chansen inte så stor att han klarar det. Jag vill inte ens sätta mig in i situationen där jag förlorar min lilla ögonsten för att något pucko därute har bestämt sig för att köpa en hund som den inte klarar av!.
 
Börja ta ansvar för din hund!. Ska du köpa en hund, gör efterforskningar för alla hundar har olika behov, vissa behöver minst en 4 timmars promenad per dag, medan andra klarar sig på en halvtimmespromenad och sedan några kortare. Underskatta dessutom inte hunden, bara för att den kanske är liten så är den inte ofarlig, visst den gör ju inte samma skada som en rottweiler om den skulle attackera, men den gör ändå skada (tänk på alla människor som har fått psykiska men för hundar efter att själva ha blivit attackerade som barn). Hunden är ett djur och inte en accessoar, den har behov precis som alla andra djur och stimuleras den inte kan den bli aggressiv. Så har du inte den tiden och tålamodet som krävs för att uppfostra och stimulera den hunden du vill ha så ska du inte köpa den!. Nöj dig med ett mindre krävande djur som en vandrande pinne, eller varför inte en gosedjurshund!.
 
Nästan dagligen stöter jag på hundar vars ägare har NOLL KOLL och släpper i princip fritt koppel fast min hund blir rädd och börjar morra. När man sedan säger ifrån så är svaret; "men min hund är så snäll och skulle aldrig göra något" eller "men den är ju så söt, det är väl ingen fara". Nej, den här gången kanske det är lugnt, men nästa gång kanske en av hundarna blir uppretade och så plötsligt går den tlll attack. Detta brukar oftast ske inom loppet av några sekunder och sedan är det kört!.
 
Så alla ni hundägare därute, och även ni som funderar på att skaffa hund, gör efterforskningar om just er hund; vilka behov har den, hur pass krävande är den osv. och ta ansvar för den!. Dessa djur kräver både tid och tålamod, och om du inte kan ge det till hunden så skaffa den inte/gör dig av med den. För jag, och förmodligen många andra därute, vill inte förlora min lilla ögonsten på grund utav en oansvarig ägare!.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress