Nikolinas

Tankar och funderingar
 
En av de bästa sakerna med att vara hemma igen är att man verkligen börjar komma in i julstämningen nu när första advent väntar runt hörnet. För när det är ca 15-20 grader (som det var i både Serbien och Grekland när vi var där) så är det självklart mycket svårare att komma in i julstämningen, det var ju lixom sommarvärme för oss frusna svenskar och inte den sortens temperaturer som vi är vana vid i slutet av november. På den punkten kan jag faktiskt känna att jag är så himla glad över att bo i Sverige, för trots hur lite jag faktiskt gillar kylan och snön (och mängden klagomål som kommer frå mig gällande just de punkterna) så skulle julen inte vara densamma utan just mörkret, kylan och snön. Det är en del av julen.
 
Detta har förmodligen lite att göra med uppväxten också, har man växt upp med snö och kyla varje vinter så blir det ju konstigt om man helt plötsligt firar jul i 20 graders värme. Likadant om man har växt upp med att fira jul i 20 graders värme skulle det nog kännas helkonstigt om man helt plötsligt firade jul omringd av högar med snö. Idealet är ju dock att marken ska vara täckt av ett lager snö och att det ska snöa just på julafton, så många drömmer säkert om att få uppleva det (tills de inser hur kallt och ruggigt det egentligen är)
 
Ja egentligen vet jag inte riktigt vart jag vill komma med detta inlägg, så det blev helt enkelt lite tankar och funderingar från mig såhär en fredagskväll. Nu ska jag gå och lägga mig, ska upp 7 imorgon så tänkte försöka sova ut ordentligt inatt. Hoppas ni alla får en härlig fredagskväll!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress